Tablice interaktywne – praktyczne porady.

tablice interaktywne Rzeszów Mielec Krosno Sanok Jasło Przemyśl Lesko Ustrzyki Dolne 

Co musi posiadać oferta zgodna z MEN?

Tablice interaktywne – należy uważać na oferty nie zawierające instalacji i podstawowego przeszkolenia nauczycieli, ponieważ są one jednymi z wymogów projektu. Koszty te muszą być uwzględnione. Z uwagi na skalę projektu, warto wybierać dostawców, którzy umożliwią kompleksową realizację projektu i mają w tym zakresie doświadczenie. Ważne jest prawidłowe wystawienie przez dostawcę faktury, zgodne wymaganiami zapytania ofertowego do tego projektu lub przetargu. Więcej informacji można uzyskać dzwoniąc pod numer: tel. 723-809-161 lub napisać do nas na adres: biuro@xerocomp.pl

tablice interaktywne

Czy oprogramowanie do tablic jest istotne?

Tak, jest istotne. Ważne jest, aby oprogramowanie było intuicyjne, przejrzyste, tak by nauczyciele potrafili z niego korzystać. Niektóre oprogramowania posiadają bogate biblioteki obrazków, które nauczyciele mogą wykorzystywać w swoich materiałach. Z uwagi na liczne gotowe materiały i gotowe lekcje, ćwiczenia udostępniane wraz z podręcznikami przez wydawców (zgodne z nauczanymi przez danego nauczyciela treściami), okazuje się, że nie mają dużego praktycznego zastosowania gotowe lekcje przygotowane przez innych nauczycieli lub materiały nieprzystosowane do nowej podstawy programowej. Jak pokazuje praktyka większości nauczycieli zależy na wykorzystaniu materiałów od wydawców podręczników, z których korzystają, powiązanych z konkretnymi tematami ich lekcji lub wykorzystaniu bogatej bazy materiałów zakupionych przez MEN i dostępnych publicznie i bezpłatnie na portalu www.scholaris.pl

tablice interaktywne

Zapewnij oprogramowanie z bezpłatną aktualizacją

Wiele szkół wybierając niektóre znane marki tablic i monitorów, padło ofiarą niedoszacowanych kosztów, związanych z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty w postaci rocznego abonamentu za dostęp do oprogramowania lub jego aktualizacji.

 

Które technologie tablic interaktywnych są dobre?

Każda technologia ma pewne zalety i pewne wady. Warto, aby technologia była sprawdzona w realnym użytkowaniu szkolnym. Obecnie najpopularniejszą technologią jest IR (podczerwień), która pozwala na korzystanie z tablicy dowolnym pisakiem lub palcem. Technologia ET (elektromagnetyczna), wymaga specjalnego pisaka, który jest elementem tablicy, który stanowi łatwą do uszkodzenia w szkole część tablicy, dlatego w ostatnich latach coraz rzadziej obserwuje się zamówienia w tej technologii.

Niektóre produkty posiadają możliwość multidotyku o ile ma to znaczenie praktyczne w przypadku zastosowaniu 4-10 dotyków w tym samym czasie (np. 2 osoby korzystające tablicy używające funkcji powiększania lub obracania obiektów) o tyle większa liczba np. 20 jest tylko zabiegiem mającym na celu ograniczenie konkurencji, nie mającym realnego zastosowania w szkole (wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie jak często 15-20 uczniów stoi i pracuje przy tablicy równocześnie – pomijając fakt, że jest to fizycznie niemożliwe). Należy uważać na tego typu oferty, ponieważ mogą narażać szkołę na niepotrzebne, zwiększone koszty zakupu poprzez sztuczne ograniczenie konkurencji.

Czy to prawda, że tablice ceramiczne zbyt mocno odbijają światło?

Rzeczywiście, tablice o powłokach ceramicznych charakteryzują się dużym odblaskiem świecącego na nie projektora, co dla części uczniów może skutkować brakiem możliwości oglądania wyświetlanych treści na tak odbijającej światło powierzchni (przy pewnych kątach patrzenia tworzy się wielka biała plama). Dlatego powierzchnie ceramiczne lub inne mocno odblaskowe nie są zalecane w tablicach interaktywnych. Świetnie zaś sprawdzają się jako zwykłe tablice (za ok. 200-400 zł), uzupełniające tablicę interaktywną. Wyposażenie klasy w dodatkową, zwykłą tablicę ceramiczną, nie powoduje niszczenia, zużywania tablicy interaktywnej, podczas pisania po niej mazakami lub pisakami (standardowe zużycie pozostawiające po wielokrotnych użyciach przebarwienia i ślady).

 

Na co zwracać uwagę przy wyborze projektora?

Oprócz parametrów takich jak jasność, kontrast czy rozdzielczość, które w dużej mierze pozwalają wstępnie określić jakość projektora, to nie są to jedyne istotne parametry. Na bazie wieloletnich doświadczeń i dużych wdrożeń udało się wychwycić wady i zalety wielu producentów projektorów dostępnych na rynku. Przykładowo najniższą awaryjność zaobserwowano w projektorach producentów, którzy zajmują się wyłącznie tworzeniem i rozwojem projektorów. Często niestety urządzenia producentów, dla których projektory są tylko jednym z licznych działów masowej produkcji, po czasie często tracą jakość obrazu lub cechują się wysoką awaryjnością. Istotnym jest również uwzględnienie pogwarancyjnych kosztów części zamiennych. W projektorach z wymiennymi filtrami należy liczyć się po pewnym czasie z dodatkowymi kosztami serwisowymi.

 

Technologia LCD w projektorach jest bardzo wrażliwa na duże zapylenie i kurz, a takie warunki panują w szkołach. Dlatego zaleca się korzystanie z technologii DLP. Urządzenia w tej technologii charakteryzują się dużo większą odpornością na trudniejsze warunki pracy.

 

Na co zwracać uwagę przy wyborze interaktywnego monitora dotykowego?

Pomimo iż projekt przewidywał rozmiar min. 55″ to w rzeczywistości jest to zdecydowanie za mały monitor do klasy szkolnej. Absolutnym minimum jest wymiar 65″, które u niektórych dostawców można zakupić w cenie 55″

Rozdzielczość 4K – przy monitorach wielkoformatowych o wymiarach większych niż 60″ zalecane jest by rozdzielczość monitora była wyższa niż FullHD.

 

Jak i dlaczego warto zadbać o niższe koszty serwisu pogwarancyjnego?

Monitory dotykowe posiadające innowacyjny, sprzętowy moduł serwisowy (najczęściej zainstalowany i wyjmowany w postaci “skrzyneczki” z boku monitora) umożliwiają ich szybką obsługę techniczną, bez konieczności demontażu całego, ciężkiego monitora (i ewentualnego wysyłania go do kosztownego serwisu producenta po okresie gwarancji). Pozwala to również na serwisowanie bez zakłócania normalnej pracy szkoły (serwis można wykonać nawet podczas szkolnej przerwy).

 

Warto zastanowić się już teraz nad serwisem urządzeń zakupionych w projekcie “Aktywna tablica” po okresie gwarancji. Czy szkoły będą w stanie udźwignąć finansowy ciężar pogwarancyjnego serwisu producenta? Sprzętowy moduł serwisowy, to również niższe koszty obsługi technicznej.

 

Czy dostawcy książek, długopisów lub telefonów to właściwi partnerzy do prawidłowej realizacji, wdrożenia i serwisowania interaktywnych rozwiązań dla szkół?

Większość urzędów i szkół oczekuje profesjonalnej i kompleksowej realizacji rządowego projektu “Aktywna tablica”. Uruchomienie tego projektu poskutkowało pojawieniem się na rynku oferentów, specjalizujących się w innych branżach, często niezwiązanych z edukacją. Już teraz słychać głosy niezadowolonych szkół, które napotkały na problemy ze sprzętem lub jego nieprawidłowym serwisowaniem ze strony incydentalnych, niebranżowych dostawców sprzętu interaktywnego. Dlatego warto zaufać firmom o wieloletnim doświadczeniu w interaktywnej edukacji, dla których długofalowe zadowolenie klienta stoi ponad jednostkowym, okazjonalnym zyskiem, a których doświadczenie może uchronić szkoły i urzędy przed późniejszymi problemami w realizacji i utrzymaniu rządowego projektu.

 

Po więcej informacji na temat tablice interaktywne zapraszamy na www.aktywna-tablica.pl

[WRGF id=593]